نظریه نقل شده از آیت الله بروجردی که فقه شیعه را حاشیهای بر فقه اهل سنت دانسته، محل نزاع فقهاست. در برخی تقریرها، دامنه این دیدگاه از فقه شیعه فراتر رفته و درباره احادیث شیعه هم مطرح است؛ بدان معنا که حدیث شیعه، حاشیهای بر حدیث اهل سنت است و از آن اثر پذیرفته. در این صورت، پی بردن به موجه بودن این نظریه مسألهای مهم است. پژوهه حاضر بر آن است تا نشان دهد چه دلایل و شواهدی بر موجه بودن نظریه حاشیه بودن حدیث امامیه وجود دارد؟ و در این فرض، چه تقریری از آن قابل ارائه است؟ روشنگری درباره شبهه اثرپذیری حدیث شیعه، پژوهش درباره این مسأله حدیثی را ضروری مینماید. رهیافت نوآورانه پژوهش، پدیدارشناسیِ تاریخی است که بر طبق آن نگارنده با بازگوییِ زمینه پدیداری شماری از احادیث باب المیراث امامیه، زوایایی از واقعیتهای تاریخی حاکم بر حدیث امامیه را به تصویر کشیده و موجه بودن این نظریه را تبیین کرده است. بنا به تقریر نگارنده، این حاشیه بودن، تداعیگر سنت حاشیه نگاریِ فقیهان بر دیگر دیدگاههاست و بیانگر آن است که شماری از احادیث تأسیسی امامیه در نظارت، رویارویی و تصحیح دیدگاههای عامه پدید آمده است.
حسن زاده گلشانی, مسعود. (1403). توجیه و تقریر نظریه حاشیه بودن میراث مأثور امامیه؛ بررسی موردی احادیثی از باب المیراث. مطالعات و تحقیقات حدیثی, 1(4), 79-110. doi: 10.22034/hsr.2024.51641.1041
MLA
مسعود حسن زاده گلشانی. "توجیه و تقریر نظریه حاشیه بودن میراث مأثور امامیه؛ بررسی موردی احادیثی از باب المیراث". مطالعات و تحقیقات حدیثی, 1, 4, 1403, 79-110. doi: 10.22034/hsr.2024.51641.1041
HARVARD
حسن زاده گلشانی, مسعود. (1403). 'توجیه و تقریر نظریه حاشیه بودن میراث مأثور امامیه؛ بررسی موردی احادیثی از باب المیراث', مطالعات و تحقیقات حدیثی, 1(4), pp. 79-110. doi: 10.22034/hsr.2024.51641.1041
VANCOUVER
حسن زاده گلشانی, مسعود. توجیه و تقریر نظریه حاشیه بودن میراث مأثور امامیه؛ بررسی موردی احادیثی از باب المیراث. مطالعات و تحقیقات حدیثی, 1403; 1(4): 79-110. doi: 10.22034/hsr.2024.51641.1041